Spår 2 i Floda är byggt för en annan tid och med omfattande behov av ombyggnad, skriver Magnus Pettersson. Genrebild.
Spår 2 i Floda är byggt för en annan tid och med omfattande behov av ombyggnad, skriver Magnus Pettersson. Genrebild. Bild: STEFAN BENNHAGE

Insändare: Alla pendeltåg mot Göteborg borde stanna på spår 1

Spår 2 i Floda är byggt för en annan tid och med omfattande behov av ombyggnad, skriver Magnus Pettersson.

ANNONS
|

Under ett par veckor testade Västtrafik att låta pendeltåg mot Göteborg använda spår 1. Jag vågar påstå att försöket var en succé och jag väntar otåligt på att detta görs permanent. Spår 2 i Floda är byggt för en annan tid och med omfattande behov av ombyggnad. Har man rullstol är det i praktiken inte möjligt att resa från Floda mot Göteborg! Äldre, föräldrar med och utan barnvagn och resande med tungt bagage kan ta sig uppför den branta trappan, men det är mycket besvärligt. Trappan är smal och brant, vilket orsakar trängsel på morgnarna.

Med det ökande antalet cyklande passagerare blir trängseln värre. Dessutom sprids passagerarna inte ut över tåget, då alla kommer upp längst fram på perrongen till skillnad från spår 1 där passagerarna sprids ut naturligt över hela perrongen och tåget. Uppe på perrongen ska man stå på en smal plattform, som dessutom blir smalare på grund av väntkurerna. Där dyker det – utan förvarning – upp godståg i 130 km/h. Att inte fler olyckor inträffar får nog ses som en otrolig tur. Allt talar för att alla pendeltåg mot Göteborg borde stanna på spår 1.

ANNONS

Magnus Pettersson

ANNONS