Rankingar i all ära, visst det är kul att ligga högt upp på listan, i tabellen osv. Men alla dessa listor, alla dessa rankingar som "Kommun X och Kommun Y" bygger ju på vad som varit. Det är ingen bild av här, nu och sedan!
Jag är uppvuxen i fotbollens värld. Där lärde jag mig tidigt att man aldrig är bättre än sitt senaste resultat. Att man skall vara ödmjuk i framgång och att allt heller inte går att räkna hem i ekonomiska kalkyler eller pengar.
Ibland behövs det något så enkelt som ett ord eller en känsla för att lyckas.
Empati är avgörande i skolan och bör prioriteras över ekonomiska incitament. Medan ekonomiska belöningar kan motivera på kort sikt, skapar empati en hållbar positiv påverkan. Empati främjar förståelse, samarbete och en trygg atmosfär, vilket stärker elevernas självkänsla och engagemang. Det minskar stress och konkurrens som ekonomiska incitament kan skapa. Empatiska lärare stödjer elevernas behov bättre, vilket leder till långsiktiga framgångar. Att prioritera empati bygger en medmänsklig och förstående skolmiljö.
Det beslut majoriteten i Lerums kommun tagit om att genomdriva den föreslagna organisationsförändringen i sektor lärande saknar tyvärr helt empati med de barn som kommer att påverkas av detsamma. En mycket tråkig utveckling i en fråga där vi alla skulle vinna på en bredare politisk uppgörelse. Som man sår får man skörda – empati för kommunens barn och lärare skulle ge frukt i form av välmående och framgångsrika elever.
Pengarna fanns, det lagliga stödet var inte heller det ett problem.
Mikael Solkulle (MP)
Ersättare Utbildningsnämnden
Ledamot Kommunfullmäktige
LÄS MER:Föräldrar i Floda krävde politiker på svar om skolnedskärningarna
LÄS MER:Insändare: Neddragningar i skolan – en ohållbar väg för Lerums framtid
LÄS MER:Årsredovisning fastställdes – inga överskottspengar till skolan