Det är inte längre möjligt att blunda för det faktum att våra elever inte når upp till de förväntade nivåerna av kunskap och prestation, skriver Robert Linder Blomberg, Suzanne Parenius och Per-Eric Börjesson, Centerpartiet.
Det är inte längre möjligt att blunda för det faktum att våra elever inte når upp till de förväntade nivåerna av kunskap och prestation, skriver Robert Linder Blomberg, Suzanne Parenius och Per-Eric Börjesson, Centerpartiet.

Insändare: Lerums kommun måste adressera grundskolans utmaningar

Det är inte längre möjligt att blunda för det faktum att våra elever inte når upp till de förväntade nivåerna av kunskap och prestation, skriver tre ledande centerpartister.

ANNONS
|

Lerums kommun står inför en utmaning som kräver en bred och djupgående diskussion: skolans dåliga resultat. Det är inte längre möjligt att blunda för det faktum att våra elever inte når upp till de förväntade nivåerna av kunskap och prestation. För att vända denna trend och skapa en positiv förändring måste vi som samhälle, både föräldrar, lärare, beslutsfattare och elever själva, aktivt engagera oss i en öppen och konstruktiv dialog.

Lerums kommun har ett lägre snitt än riket på skolresultaten. Skolresultaten mellan skolorna i kommunen är också väldigt varierande, där några är över snittet och andra är kraftigt under snittet. Detta är alarmerande, och kan få socioekonomiska problem om bara några år.

ANNONS

För det första är det viktigt att förstå att utmaningarna inom skolan inte är isolerade till några få individer eller institutioner. Det är en gemensam angelägenhet som kräver en kollektiv insats. Genom att erkänna detta kan vi bryta ner murarna av skuld och pekande finger, och istället arbeta tillsammans mot samma mål.

En av de mest avgörande åtgärderna som måste tas är att skapa en miljö där det är säkert att diskutera och utforska de underliggande orsakerna till de dåliga resultaten. Detta innebär att vi måste vara villiga att lyssna på alla röster, även de som utmanar våra egna uppfattningar och förväntningar. Att öppet bemöta olika perspektiv och erfarenheter är avgörande för att hitta hållbara lösningar.

En annan viktig aspekt av denna diskussion är att fokusera på de faktorer som faktiskt påverkar elevernas prestation. Det handlar inte bara om att skylla på lärare eller elever – vi måste också titta på faktorer som resursfördelning, undervisningsmetoder, elevhälsa och föräldrastöd. Genom att identifiera och adressera dessa faktorer kan vi skapa en mer gynnsam lärandemiljö för alla elever.

Det är också avgörande att inte bara diskutera problemen, utan också att föreslå och genomföra konkreta åtgärder. Detta kan innebära att investera i fortbildning av lärare, att omvärdera undervisningsmetoder, att stärka samarbetet mellan skolan och föräldrar, och att säkerställa tillräckliga resurser för att möta elevernas behov.

Från Centerpartiet är vi beredda att lägga ner stridsyxan och samtala över gränserna, oavsett partitillhörighet.

Genom att ta itu med dessa frågor på ett proaktivt sätt kan vi arbeta för att öka skolans resultat. Nu måste politiken visa sig från sin bästa sida, för Lerums kommuns bästa.

Robert Linder Blomberg(C)

Ledamot i kommunfullmäktige

Suzanne Parenius(C)

Ledamot i kommunstyrelsen

Per-Eric Börjesson(C)

Ledamot i utbildningsnämnden

LÄS MER:Replik: Skolan hamnar sist när Miljöpartiet får prioritera

LÄS MER:Replik: Lärare vittnar om en ohållbar situation

LÄS MER:Insändare: Överskottet gör bättre nytta i skolan än på kommunens sparkonto

ANNONS