Det var tidigare i vår som systemet för trygghetslarm i Lerums kommun havererade, det skriver kommunen på sin hemsida.
– Eftersom vi inte kom in på något sätt kunde vi inte lägga in nya larm åt nya brukare, säger en anställd på kommunen, som inte vill medverka med namn.
Felet berodde på en cyberattack, heter det på kommunens hemsida. Nu har anställda fått en säkrare inloggning.
– Det är väl under kontroll. Vi har fått någon annan typ av tvåstegs-inloggning så det är svårare att hacka sig in, säger den anställde.
Uppgifter från Lerum kan ha hamnat i fel händer
Några brukare kan ha fått personuppgifter läckta i samband med attacken. Det finns omkring 700 brukare med trygghetslarm i kommunen, men det är oklart hur många som fått uppgifter stulna – om ens några.
”Careium (leverantören) har utrett händelsen och de kan konstatera att en begränsad mängd data från de olika kommunerna har hamnat i orätta händer”, skriver kommunen och tillägger att det rör sig om omkring 100 000 trygghetslarm totalt.
Den anställde på kommunen berättar att det var besvärligt under attacken.
– Om det var akut kunde vi ju inte göra någonting, säger den anställde.
Till exempel kunde det handla om en nyopererad brukare som ville komma hem från sjukhus, eller en brukare som får palliativ vård och vill åka hem – något som blev svårt under cyberattacken. För då behövs trygghetslarm i hemmet, förklarar den anställde.
Leverantören av tjänsten bedömer att attacken inte innebär någon risk för brukares fri- och rättigheter, enligt Lerums kommun.
LÄS MER:Personuppgifter kan ha stulits när trygghetslarmen låg nere
LÄS MER:Störningar i hemtjänstens larm
LÄS MER:Polisens slutsats: Busskraschen i Lerum en tragisk olycka