I mitten av maj åkte familjen från Floda till ett av Göteborgs stora elsparkcykelföretag för att hitta ett lämpligt åkdon till sin son. Då de var nya på området valde de en personlig kontakt i butik istället för att köpa på nätet och på plats fick de tips om modellen E2S V2 PRO som enligt säljaren har stark motor och klarar backarna i familjens bostadsområdet.
De åkte därifrån med elsparken, inköpt för 6 000 kronor, och sonen började använda den för att ta sig till och från kompisar. Men några dagar senare fick mamman i familjen veta att just denna elsparkmodell inte är godkänd av Trafikverket. Hon kontaktade butiken för att få till stånd ett byte, men det var svårt att få tag i kundservice. Inget telefonnummer fanns att tillgå och mejlsvar dröjde.
Anmäler till ARN
Under tiden använde sonen elsparken och när kvinnan så äntligen fick kontakt med butiken så hade det gått två månader och sparken rullat drygt 20 mil. Butiken menar att det är upp till kunden att ta reda på vad som är lagligt och inte och att de inte tar en använd spark i retur.
Kvinnan, som hävdar att hon fått dålig information och att allt dragit ut för mycket på tiden, anmäler nu butiken till Allmänna Reklamationsnämnden som ska komma med en rekommendation på lösning.
LÄS MER:Flygparkering kopplas till villainbrott: ”Ingen slump”
LÄS MER:Lastbil har kört in i viadukt under E20 i Lerum