Här övar räddningstjänsten med helikopter vid sjön Aspen

Vingslagen från helikopterns rotorblad dånar och en man i räddningsteamet vinschas ner i sjön för att få de fyra männen vars båt hade vält i trygghet. På land och i vattnet arbetar räddningstjänstens män febrilt med att lokalisera nödställda, släcka en eld och se till att allt går rätt och lugnt till. Det gjorde det. Övningen gick över förväntan.

ANNONS

Styrkeledaren Patric van Leeuwen hade förberett onsdagskvällens övning länge. Fem av räddningstjänstens deltidsanställda och ett befäl skulle sättas på prov. Med i övningen var också en helikopter från sjöräddningen med personal.

I scenariot hade fyra män gett sig ut på sjön i båt och sedan fallit ur båten och hamnat i sjönöd. Deras kompis, spelad av styrkeledaren Patric van Leeuwen själv, kom lite för sent så han missade båten men såg det som hände från land och larmade räddningstjänsten.

Scannade med värmekamera

Och räddningen skedde exemplariskt. Brandmännen anlände snabbt till platsen och tog sig till respektive positioner. Det kom brandrök från en båt på land så de släckte den elden. Störst fokus var dock på livräddningen. De flesta i personalstyrkan var kvar på land och letade efter nödställda i vatten och på land, det skedde dels genom att titta igenom vassen men också genom att använda värmekamera för att scanna av om de kunde se punkter som var varmare än vattnet. En av brandmännen simmade ut en bit i sjön för att se om det fanns någon person som behövde räddas relativt nära land. Men det gjorde det inte.

ANNONS

Strax därpå svepte helikoptern svepte in över sjön och lyckades inom kort hitta samtliga nödställda. Därefter vinschades en ytbärgare ner och tog med sig en i kvartetten i taget upp till tryggheten.

Proffsiga räddare i nöden

Det var brandmännen Petter Hellqvist, Daniel Andersson, Tobias Westman och Anton Wallberg från heltidsstyrkan som låg i det djupa vattnet i så där en halvtimme innan de räddades, sägas ska att de hade torrdräkter på sig.

Var ni inte rädda?

– Nej, svarar kvartetten och Anton Wallberg tillägger:

– De som skulle rädda oss var proffsiga, så det var inte oroligt.

Och Tobias Westman inflikar:

– Det är inte så hemskt när du vet att det är professionell personal du har att göra med. Åker du med en osäker chaufför blir du rädd men åker du med någon som är kompetent och säker känner du dig också trygg, och här kunde vi vara helt trygga.

En i taget vinschades de upp av en ytbärgare.

Hur var det?

– Riktigt coolt, svarar en av männen.

De konstaterar att de själva inte gjorde så mycket, utan att ytbärgaren kopplade fast dem i sig själv och sedan vinschades de in i helikoptern tillsammans med honom.

Men var det inte en väldigt stark vindstyrka nära helikoptern?

– Nej, faktiskt inte så farligt när man var under den men när man skulle in blåste det rejält, säger Daniel Andersson.

Två riktiga sjöräddningar

Det var dels färdighet och dels samarbete som skulle sättas på prov. Ett syfte var att se hur kommunikationen mellan räddningstjänsten och sjöräddningen fungerar i den här typen av läge, och det visade sig att det fungerade mycket väl. Det finns bara småsaker som de ska ta upp och diskutera i utvärderingen.

Den här typen av övning sker med jämna mellanrum, i olika storlek, den här var relativt stor eftersom det inte bara var en räddningstjänsten utan också sjöräddningen som deltog.

Hur tycker du att det gick?

– Det var lyckat. Alla gjorde som de skulle. Jag tycker att det fungerade väldigt bra, summerar Patric van Leeuwen.

Kan kommuninvånarna var trygga med sin räddningstjänst?

– Jag det tycker jag verkligen.

Han berättar att i torsdags fick sjöräddningshelikoptern som var med på övningen vara med i två liknande men riktiga räddningsuppdrag, det var dels färjeolyckan där ett femtontal passagerare räddades och dels en båtolycka vid Orust.

LÄS MER:Ukrainska ungdomar får hjälp att hantera krigstrauma av kommunen

LÄS MER:Insatsstyrkan hade övning i centrala Lerum

LÄS MER:Många samlades på Bagges Torg för att uppmärksamma den suicidpreventiva dagen

ANNONS