Järnvägen genom Lerum ska begränsas kraftigt i två år

Järnvägen mellan Göteborg och Alingsås står inför omfattande renoveringsarbete, det meddelar Västtrafik. Sekelgamla delar ska bytas – och under minst två års tid kommer tågtrafiken att begränsas kraftigt och ersättas med bussar.
– Jag tror aldrig att vi har haft så här långa avstängningar, säger Pontus Gunnäs vid Västtrafik.

ANNONS
|

Det är Trafikverket som har beslutat att delar av den långa Västra stambanan, som går från Göteborg till Stockholm, ska renoveras.

Specifikt är det sträckan mellan Alingsås och Göteborg som ska rustas upp – och Lerumspendlaren hamnar mitt i kläm.

– Under 2025 och 2026 kommer det att vara omfattande arbete på Västra stambanan, med enkelspårsdrift på vissa sträckor. Jag vet inte vilka sträckor än, men det kommer att vara omfattande, säger Pontus Gunnäs, affärschef tåg vid Västtrafik.

Trafikverket meddelar att hela kontaktledningsanläggningen ska bytas på sträckan – där är vissa delar är nästan 100 år gamla och i akut behov av ombesörjning.

ANNONS

– Anläggningen byggdes 1924 när man elektrifierade Västra stambanan, konstaterar Jan-Olof Svantesson, regional trafikkoordinator på Trafikverket och fortsätter:

– Ibland byter man bara kontaktledning och då går arbetet mycket fortare. Men här ska vi i princip bygga en helt ny kontaktledningsanläggning i en befintlig järnvägsmiljö.

Flera tågaktörer samsas genom Lerums kommun

Pontus Gunnäs berättar att varje adderat tågspår innebär en fyrdubbling av kapaciteten för hur många tåg som kan belasta en sträcka, varje timma.

I dag går två parallella järnvägsspår mellan Göteborg och Alingsås – när ett spår försvinner kommer kapaciteten alltså att decimeras med tre fjärdedelar.

”Det här är helt galet.”

För Lerumspendlaren innebär det, i teorin, ett tåg varannan timma åt varje håll, från dagens två tåg per timma.

Arbetet är planerat att pågå under två år.

– Det är ovanligt omfattande. Jag tror aldrig att vi har haft så här långa avstängningar som vi kommer att ha nu på Västra stambanan. Men det är helt Trafikverkets beslut, säger Pontus Gunnäs.

Exakt hur renoveringsarbetet kommer att påverka den lokala pendeltrafiken är emellertid inte helt klarlagt än. Det är flera tågaktörer som ska samsas om enkelspåret och där är förhandlingar att vänta.

– Vi som kör där i dag är Västtrafik, sedan är det SJ med regional- och fjärrtåg och MTR-X och Flixtrain och sedan har vi alla godståg på det, säger Pontus Gunnäs.

Det låter som det kan bli många ersättningsbussar?

– Ja, så kan det vara. Vissa år har vårt pendeltåg fungerat som ersättningstrafik på sträckan. Då kunde vi hänvisa en anseende mängd resenärer dit. Men det är inte färdigt än, jag vet inte hur det kommer att se ut den här gången.

Stor tågsatsning föregås av decimerad trafik

Jan-Ove Svantesson berättar att renoveringen är tänkt att vara klar till invigningen av Västlänkens östra del, i december år 2026.

– Om vi hade fått ett haveri på den gamla anläggningen hade det tagit otroligt mycket längre tid att laga, för den gamla utrustningen finns inte kvar. Så det är för att vi ska ha en driftsäker anläggning i hundra år till som vi gör detta. Och någon gång måste man göra det tyvärr, och under tiden man gör det har man inte full kapacitet tyvärr.

Västtrafik planerar en stor tågsatsning på sträckan mellan Göteborg och Alingsås, något som LT berättat om tidigare.

”Kommer att ske i etapper.”

Genom att lägga ner Aspedalens station kan Västtrafik tredubbla dagens pendeltågstrafik från Lerum och Floda, menar de – med att skrota stationen har fått politiker och invånare att rasa. En del i Västtrafiks pussel är också att lägga ner direktbussarna till Göteborg, vilket lett till protestlistor med tusentals underskrifter från Lerumsbor.

Nu visar det sig alltså att tågsatsningen kommer att föregås av en kraftigt decimerad tågtrafik under två år innan färdigställandet.

– Det här är helt galet. Jag är en sån som tar cykeln på tåget till jobbet. Jag jobbar ju i stan. På bussen får den inte plats, säger Katarina Kuzmanovic (MP), 2:e vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Lerums kommun.

Arbete på järnvägen sker i etapper

Katarina Kuzmanovic är också ledamot i regionen, som har ansvar för kollektivtrafiken. Tillsammans med Lerumspolitikerna Renée Bengtsson (S) och Anette Holgersson (V), som också är regionpolitiker, planerar hon ett möte med partikollegor som sitter i Västtrafiks politiska styrelse.

– Vi tänker oss att vi ska ha en dialog med dem om hur vi kan göra för att det inte ska bli ett så tråkigt utfall för oss här i Lerum. Något mer kan jag inte säga. Jag är lite försiktig med att säga för mycket.

Varför?

– För att vi har inte någon bestämd linje. Vi tänker att vi ska presentera hur vi ser på saken och hur det här drabbar Lerums invånare och kolla hur de kan göra så att det blir bra.

Jan-Olof Svantesson berättar att renoveringsarbetet kommer att ske i etapper, där de börjar i Olskroken och gradvis arbetar sig bort mot Alingsås.

– Vi börjar 2025, då är vi mellan Olskroken och Partille och stänger det ena spåret där. Och sedan, efter sommaren 2025, då flyttar arbetet och kommer att vara mellan Partille och Lerum, säger han och tillägger:

– 2026 kommer vi vara mellan Lerum och Floda för att avsluta oss mellan Floda och Alingsås. I de här etapperna kommer det alltid vara ett spår avstängt vilket orsakar kapacitetsbristen.

LÄS MER:Politiker i Lerum skulle lämna över protestlista – Västtrafik dök inte upp

LÄS MER:Så blir framtidens kollektivtrafik i Lerum och Floda: Sex tåg i timmen

LÄS MER:Därför vill Västtrafik lägga ner direktbussarna från Lerum till Göteborg

LÄS MER:Aspedalens tågstation i Lerum kan läggas ner – politiker tar strid

ANNONS