Transportstyrelsen har justerat regelverket inför årets student.
Transportstyrelsen har justerat regelverket inför årets student. Bild: Henrik Montgomery / TT

Nyheter kring årets studentflak

Inför årets student har reglerna kring studentflaken tydliggjorts – så de inte ska missbrukas.

ANNONS
|

Normalt får man inte åka med ett fordon och sitta på en plats som inte är inrättad för passagerare att sitta på. Inte heller är det tillåtet att färdas fler i ett fordon än vad det är registrerat för.

Men i samband med en skolavslutning, karneval eller motsvarande så medger Transportstyrelsen undantag från trafikbestämmelserna.

– Studentflaksåkning har en lång tradition i Sverige och vi tycker att den ska få finnas kvar, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen.

Här är nya reglerna för studentflaken

Men. Undantagen från trafikförordningarna har tolkats olika – och i vissa fall direkt missbrukats. Därför gjorde myndigheten några justeringar gällande regelverket för studentflaken inför året.

ANNONS

Den ena förändringen handlar om tidsaspekten för undantagen. Tidigare har definitionen varit att undantagen får utnyttjas i samband med skolavslutningar och karnevaler och så vidare. Nu gäller i stället undantagen i direkt anslutning till dessa event.

– Det har tidigare varit olika tolkningar, diskussioner om huruvida man får lov att köra på natten eller till och med dagen efter en skolavslutning, säger han.

Det är viktigt att sprida budskapet att undantagen är inom en begränsad tidsrymd, menar utredaren.

– Vi vill komma åt de som tror sig kunna åka nattetid till exempel, säger han om studentflaken.

Förenat med flera risker

En annan justering i regelverket handlar mer om ett allmänt råd: att färdrutten för tilltänkta kortegen ska planeras så noggrant som möjligt, var man än ska åka.

– Tyvärr har det förekommit att flak har slagit i broar och annat. Det är inte bara att ge sig ut och åka utan man måste ha koll, så man inte gör sig illa, menar Niclas Nilsson.

Vad är det värsta som kan ske på ett studentflak?

– Det är de exempel vi har sett över åren; att man har kört för fort och bromsat in så att folk på flaken har ramlat omkull. Och att fordon till och med har vält, säger han.

Nu hoppas Transportstyrelsen kunna minimera riskerna.

– Det är inte riskfritt med de här reglerna. Men håller man sig till dem och håller god dialog med förare och de som är med i firandet så bör problemen minska.

Viktigt att tänka på:

• Säkerheten ökar om alla sitter ned på bänkar som sitter fast. Det har hänt att fordon tippat för att alla har samlats på en sida av flaket.

• Kontrollera att räckena håller för tryck från många personer.

• Den som planerar färdvägen bör ta särskild hänsyn till miljözoner, strömförande ledningar, broar och andra hinder i höjd- och sidled samt framkomligheten i övrigt.

• Högsta hastigheten är 20 km i timmen.

• En eller flera "flakvärdar", som inte själva är med och firar, kan vara till hjälp med säkerheten under färden och för att öka tryggheten.

Källa: transportstyrelsen.se

ANNONS