Ett dovt klick och ett molande surr kommer från sandboxarna på spårvagn nummer 368. Inne i förarhytten sitter en salig Hannes Lindgren Eriksen.
Ljudet av hydrauliken när spårvagnen sandar spåren är det bästa han vet och idag är det han själv som får trycka på knappen. Samtidigt som han får köra spårvagnen genom nästan hela vagnhallen.
Hannes har autism och har fordon som specialintresse. Han älskar tåg och färjor men mest av allt älskar han spårvagnar. Det har han gjort sedan han var tre eller fyra år gammal.
– De är så vackra, fina och blå. De är härliga att åka med, det är fantastiska, fascinerande fordon med alla ljud och så. Det finns ju inget mer göteborgskt, säger Hannes
Det är framför allt Göteborgs spårvagnar som intresserar honom. I veckan ska han ta tåget upp till Stockholm för att åka färja. Då tänker han passa på att åka spårvagnarna där också, men de är inte alls lika bra som i Göteborg.
– Jag älskar Göteborg och jag älskar spårvagnarna.
Viralt inlägg ledde till drömdag
Förra veckan skrev Hannes ett inlägg i en Facebookgrupp där han tackade alla spårvagnschaufförer för deras arbete och för att de har förståelse för hans frågor och egenheter.
Hannes åker spårvagn flera timmar om dagen. Han kan sitta ombord i 14 timmar bara för att njuta av resan. Ibland ber han chauffören att sanda spåren även om det inte behövs, bara för att få höra ljudet, och det händer att chauffören låter honom sitta kvar ombord när spårvagnen tar rundan kring vändslingan.
– Jag ville lyfta spårvagnsförarna, och även teknisk personal, för de får alldeles för mycket oförtjänt kritik. Utan spårvagnsförarna hade man inte kunnat ta sig till och från skolan eller jobbet eller fritidsaktiviteterna och jag hade inte kunnat åka spårvagn så mycket som jag älskar att göra, säger Hannes.
Inlägget på Facebook fick enorm spridning och har nått över en miljon personer. Många spårvagnsförare tackade Hannes för hans kärlek. Inlägget sågs även av Afif Khan som är instruktör på spårvagnarna och Katarina Schmidt som är kommunikatör på Göteborgs spårvägar. För dem båda var det självklart att Hannes skulle bjudas in till ett besök på vagnhallen i Gårda.
Har en favoritspårvagn
Under besöket guidas Hannes av verkstadschefen Özcan Yilmaz, men det är inte mycket han kan berätta som Hannes inte redan vet. Hannes kan numret på enskilda spårvagnar och har nästan lika bra koll på vilka som är i trafik som de heltidsanställda.
Vagn 367 har brunnit, 413 har rostskador och den nya vagnen 526 ska levereras under sommaren. Hannes absoluta favoritvagn 303 väntar på att lagas efter en krock på midsommarafton. När Özcan Yilmaz visar upp skadan blir Hannes märkbart ledsen.
Varför är just denna vagnen favoriten?
– Det låter högt om sandboxen. Jag älskar att åka när det är lövhalka, jag sitter och skrattar för det måste sandas hela tiden och det låter så mycket. Men det är ju synd om förarna så klart.
Verkstadschefen: ”En riktig kollega”
Det bästa med besöket är helt klart när Hannes får köra spårvagnen själv, hela vägen genom vagnhallen.
– Det kändes riktigt häftigt, säger han efteråt.
Han får även hjälpa till att fylla på en av sandboxarna. Med en långsmal, grön påse med sand i händerna lyser han av glädje. Han är noga med att inte fylla på för mycket eller spilla ut sand på golvet.
För verkstadschefen Özcan Yilmaz är det inget ovanligt att visa upp vagnarna och allt arbete inne på bangården, men att få göra det för någon som är så insatt är något extra.
– Det är inte ofta man hittar någon som har koll på varenda vagnsnummer, så jag har hittat en riktig kollega, härligt är det!