Det var så sent som förra sommaren som Lerumsbördige Sam Rostami, 28, köpte servicebutiken i centrala Stenkullen. Sedan dess har han tagit orten med storm – och blivit en självklar del för många ortsbor.
– Det har blivit ett så otroligt lyft för hela Stenkullen, säger kunden Ida Lindgren.
Sam Rostami var redan från början mån om att göra något speciellt för Stenkullenborna.
– Det kändes som att det saknades något här. Det fanns i Gråbo, Floda och Lerum men inte här i Stenkullen. Då tog jag över här och byggde om det till en liten bättre matbutik, säger han.
Ett bredare sortiment
Renoveringarna pågår fortfarande – men snart är allt färdigställt, lovar han. När LT besöker livsmedelsbutiken är parkeringsplatsen full och kunder kommer in och ut om vartannat.
– Hade du det trevligt på din resa? frågar Sanna Ribba, som står i kassan, till en av kunderna.
Det är en familjär känsla. Kunderna känner personalen och vice versa.
– De hälsar och man är välkommen och alltid tillmötesgående. Det är jättetrevligt, säger kunden Frida.
Hon berättar att hon värdesätter många saker som Sam Rostami gjort med butiken – öppettiderna, priserna och värmen. Hennes familj storhandlar på en annan livsmedelskedja, men köper allt annat här.
– Det är skitbra. Det är det här man vill ha på den här orten. Vi måste ändå handla och då gör vi det här när det är liksom är gångavstånd hemifrån.
Men det är något speciellt som håller på att hända med butiken. Sam Rostami och butiksbiträdet Kim Wessman fyller på hyllorna med nya varor i världens hast – varor av en sort som aldrig setts till i butiken tidigare.
Det är på grund av att Stenkullens servicebutik är på väg att omvandlas – och bli en Tempo.
– Det blir ett bredare sortiment för kunden, det kommer finnas lite kampanjvaror och annonsblad och bättre ruljans på varuflödet in, säger Sam Rostami.
Vill ha fler p-platser
Den sjätte maj sker övergången. Det glädjer Sam – framför allt för att han då kan erbjuda varor som han inte kunnat tidigare.
– Exempelvis kan jag inte beställa blöjor för nyfödda från min nuvarande leverantör. Men det finns många barnfamiljer här och jag vill kunna satsa på dem också. I dag behöver de åka till Lerum eller Floda om det saknas blöjor hemma, men i dag fick jag första pallen med blöjor för nyfödda, säger han stolt.
Det enda problemet nu är att det inte finns tillräckligt med parkeringsplatser, berättar han. Han undersöker därför om han kan använda baksidan också, något som hade lett till att butiken kunde få ytterligare tio till tolv p-platser (från dagens nio).
”Det är en social plats, en livsmedelsbutik.”
Och kunderna verkar nöjda med en egen livsmedelsbutik på orten. Ida Lindgren berättar hur hon en kväll skulle baka pizza med sonen Elias och behövde basilika – så hon gick till Stenkullens servicebutik. Men där var basilikan var slut.
Kort efter att hon hade lämnat butiken kom dock basilikaleveransen till butiken – och Sam Rostami körde hem kryddan till henne.
– Han är en genuint fantastisk människa. Bara en sådan sak visar på vilken eldsjäl han är. Vid jul hade han musik i butiken med en som spelade piano. Så det är väldigt speciellt, säger hon.
För Sam Rostami är mötet med kunderna det roligaste med jobbet, berättar han.
– Det är en social plats, en livsmedelsbutik. Man tänker inte på det men det är där grannar möts. Det är en samlingspunkt för orten, och att välkomna kunderna när de kommer in och att få se ett leende på deras läppar, det är därför man gör det, säger han.
LÄS MER:De har läst upp Lerums Tidning för synskadade – i 50 år