De omvandlar kaffesump till ved och gödningsmedel

Av kaffesump gör gymnasieeleverna i UF-företaget Kafeega nya produkter som sätter fart på både brasan och växtodlingen.
– Vi ger restprodukter en mycket längre livslängd, säger företagsledaren Alva Wikman.

ANNONS

På golvet i ett växthus i Floda har de fem medlemmarna i Kafeega UF spritt ut gamla exemplar av Lerums Tidning. Sidorna är täcka av kaffesump som ska lufttorkas.

– Det är det bästa, billigaste och mest klimatsmarta sättet att torka på. Alternativet är att torka i ugnen, men med elkriser och elpriser ville vi vara så cirkulärt hållbara som möjligt, säger vd:n Alva Wikman.

När det var kallt och torrt i växthuset, som utlånats av AF-gruppen, tog torkningen mellan tre och sju dagar. UF-företagets initiala idé var att göra ett ekologiskt gödningsmedel av den torkade sumpen.

– Det är ett gammalt husmorsknep. Det innehåller en massa bra ämnen för växterna, som kväve, fosfor, kalium och mineraler, säger Tilde Bacs, ekonomiansvarig.

ANNONS

Företag och restauranger skänkte dock långt större mängder sump än de väntat sig, och de unga företagarna bestämde sig för att satsa på ytterligare en produkt – kaffeved.

– Det var faktiskt ett tips från några släktingar i USA. Där är det en grej med kaffeved. Vi kände att det måste vi prova. Men det tog lite tid att få till det, och att hitta alla komponenter, säger Alva.

"Mer effektiv än vanlig ved”

Utöver kaffesump behövs stearin och sågspån, och en klick sirap som bindningsmedel. De två förstnämnda ingredienserna samlar de in från både kyrkor och företag.

– Genom att vi tar tillvara på dem, förlänger vi livslängden och minskar utsläppen, säger Alva.

Innan de blandar komponenterna i en form, smälts stearinet på spisen.

– Det är enda gången vi använder en energikälla.

Efter en del experimenterande är brinntiden för de chokladkakeliknande kaffestockarna runt en timme i öppen spis, och upp till tre om mindre syre tillförs.

– Vi ville att de skulle vara mer effektiva än vanlig ved. Och det blev de också. De brinner bättre, längre och kräver ingen skog. Vi har ju problem med avverkning i Sverige, vi behöver skogen och så har vi en energikris. Vi ville komma med en lösning på det, säger Alva.

Kaffestockarna, som säljs i fyrpack, har gått klart bättre än den ursprungliga produkten.

– Många tycker att det är en väldigt rolig innovation. Vi har fått väldigt stort stöd, och till och med samarbetspartners.

Hoppas vinna hållbarhetstävling

UF-företaget består, utöver Alva Wikman och Tilde Bacs, av Arvid Svensson, Fannesa Marguza och Lina Engström. De flesta av dem hoppas kunna fortsätta driva Kafeega även efter att kursen är avslutad.

– Vi försöker komma på en lösning tillsammans för att effektivisera produktionen. I dag gör vi allting för hand, och det blir väldigt många moment för oss som både går i skolan, jobbar och gör detta, och samtidigt vill ha en fritid, säger Alva.

Just tidsåtgången har varit den största utmaningen sedan de drog i gång projektet i höstas.

– Vi har också varit extremt målmedvetna och deltagit i alla tävlingar. Det har lönat sig, vi har kommit väldigt långt i alla vi sökt till, men inte hela vägen.

En sista tävling återstår dock, Lerums kommuns hållbarhetstävling Gröna tråden som riktar sig till elever i årskurs tre.

– Vi satsar på att vinna där, säger Arvid.

– Det har varit vårt mål från början egentligen. Vi ville skapa ett så grönt och hållbart företag som möjligt. Det känner vi att vi lyckats med också, och är väldigt stolta över allihopa, säger Alva.

UF-företag

Ung Företagsamhet (UF) är en ideell utbildningsorganisation som utbildar gymnasieelever i entreprenörskap. Under ett läsår får eleverna möjlighet att driva ett företag inom sin gymnasieutbildning.

De får komma på en affärsidé, registrera ett UF-företag och sälja sina varor eller tjänster. I slutet av läsåret avvecklas företaget.

LÄS MER:Förslag om betygskrav för feriejobb väcker stark kritik

LÄS MER:Deras uppfinning håller föräldrarna utelåsta

ANNONS