Nystartade Poddmakarna består av musikproducenten Claes Funke och radioprofilen Jennie Karlberg. Studion huserar i källaren till Claes hus i Lerum.
Nystartade Poddmakarna består av musikproducenten Claes Funke och radioprofilen Jennie Karlberg. Studion huserar i källaren till Claes hus i Lerum. Bild: Rebecca Hådell

De satsar på att marknadsföra företag – med poddar

Poddlyssnandet har exploderat i Sverige. Den ljudvågen planerar nystartade Lerumsföretaget Poddmakarna nu att rida på.
– Vi ska hjälpa företag att marknadsföra sig på ett nytt sätt, med ljud och poddar, säger musikproducenten Claes Funke, som rattar företaget tillsammans med radioprofilen Jennie Karlberg.

ANNONS
|

Både Claes Funke och Jennie Karlberg är bekanta namn för många. Lerumsbon och musikproducenten Claes har skrivit låtar till dj:s över hela världen, och turnerar just nu själv som en del av duon Hertzberg & Funke.

Jennies röst hörs i dagsläget i Mix Megapol, men dessförinnan drev hon radio pE20 Lerum i flera år. Det var också där hon lärde känna Claes.

– Vi gjorde ett fredagsprogram tillsammans, Hitradar. Vi kände på ny musik, och hade jädrigt kul. När jag la ner radio pE20 efter fem år efter pandemin kände vi att vi inte kunde släppa varandra. Då föddes idén att göra podd eftersom vi båda är ljudsuckers, säger Jennie.

ANNONS

Tidigare i år startade duon Poddmakarna. Deras poddar ska dock varken lyfta kända brott eller gästas av influencers, utan marknadsföra företag.

– Tanken är att hjälpa dem att använda det som ett verktyg i sin kommunikation, säger Jennie Karlberg.

"Blir väldigt trovärdigt”

Företag kan till exempel låta en kort podd ersätta ett nyhetsbrev, eller spela in ett helt avsnitt från event. De kan också använda poddarna i utbildningssyfte, för att berätta om sina produkter – och låta kunder prata om vad de haft för nytta av dem, förklarar Jennie.

– Det blir väldigt trovärdigt, när man får höra människor berätta. Du får det här personliga tilltalet.

En av de senaste kunderna, techföretaget IPG Automotive i Göteborg, använde poddformatet för att berätta mer utförligt om sitt arbete med att skapa virtuella testmiljöer för nya bilar.

– De upplever att det annars är otroligt svårt att förklara för vanliga människor vad de gör, för att det är en så nördig bransch, säger Jennie.

Var företagspoddarna publiceras, beror på målgruppen och ambitionsnivån.

– Är det mer ett verktyg internt, så kanske det räcker att ha den på sin egen hemsida eller sitt intranät. Ska man locka nya kunder, då kan man ha dem på de plattformar där lyssningen finns, säger Jennie.

Utmaning att få människor att prata

En fullt utrustad studio finns i Claes källare. Den är mobil, påpekar han och går också att ta med till företagen.

– Sedan är vi ganska ljudnördiga, så föreslår någon att vi ska spela in i en källare, i ett valv, då säger vi ”nja, det kanske vi inte ska göra”.

Däremot kan delar av inspelningarna ske ute i verksamheten.

– Det blir inte studiohermetiskt tätt ljud, men du får ett annat värde. Du hör det här bakgrundsljudet och att det är i verkligheten, säger Jennie.

Att få mer eller mindre medieovana personer att våga prata, kan vara en utmaning medger de. Men det är där Jennie, med sin mångåriga erfarenhet som programledare, kommer in, påpekar Claes.

– Sitter de själva med en mikrofon utan guidning kan det bli jättestyltigt. ”Vad ska jag säga”. Men om jag hjälper till att ställa frågorna, då glömmer man tid, rum, mikrofon och allt sånt. Då får vi till det här samtalet och det är då det blir härligt, säger Jenny.

När deltagarna väl blir varma i kläderna, kan poddmakarna i stället behöva hejda dem lite.

– Man har ju världens bästa grejer som man vill att andra ska få ta del av. Vi försöker få dem att tänka ur lyssnarperspektivet i stället. Man får ofta vända på det och i stället för att tänka på vad man vill ha sagt, tänka på vad det är någon vill lyssna på, säger Claes.

"Det är när Claes gör ljudläggningen som magin händer” säger Jennie Karlberg.
"Det är när Claes gör ljudläggningen som magin händer” säger Jennie Karlberg. Bild: Rebecca Hådell

Podd ett flexibelt format

Bearbetningen av råmaterialet står främst Claes Funke för.

– Claes är helt magisk när det gäller att bygga de här ljudlandskapen som tar tag i själen när man sitter och lyssnar. Med ljud kan du faktiskt förflytta en människa precis vartsomhelst. Det behövs ganska små detaljer, som ett trafikljud eller ett vågskvalp, säger Jennie.

Kort är bättre, när det kommer till längden på poddarna. Folk ska både hinna och orka lyssna, menar Jennie. Samtidigt ser hon det flexibla formatet som en av poddens stora fördelar.

– Jag kommer ju från radiovärlden där allt är så otroligt tidsstyrt. Jag kan ha 17 sekunder på mig att prata, inte 15 eller 18, sedan ska nyheterna på. Podd är härligt på det sättet. Ett avsnitt kanske är 13 minuter, och ett annat 35 minuter. Den får leva lite efter innehållet. Och människor kan få prata lite längre, och få prata till punkt.

LÄS MER:Varuhuset vid E20 flyttar från guldläget: ”Lokalen för stor”

LÄS MER:Gråbos enda cykelverkstad stänger ner

LÄS MER:Ny rapport: Lerums centrum blir ”stadskärna”

ANNONS