Försvunna skulpturen tillbaka i Gråbo

En del Gråbobor har längtat i åratal – andra önskar att de aldrig skulle behöva se skulpturen ”Dans i solglitter” igen. Här är historien om debatten, jakten på det försvunna konstverket och slutligen återkomsten till Gråbo centrum.

ANNONS
|

Solen sken över en stor publik när Mjörnbotorget nyinvigdes i april 2017. Efter en stor renovering dominerades torget av fem nyinflyttade bronsfåglar som spottade ur sig vattenkaskader och många tyckte om det nya konstverket. Samtidigt undrade folk vad som hänt med dess föregångare – skulpturen ”Dans i Solglitter” – som tagits bort flera år tidigare.

Under de följande åren blossade då och då en livlig debatt upp om det borttagna konstverket på sociala medier. En del kommentarer var sarkastiska kring ”Hundbajs i folie”, som skulpturen kallas av elaka tungor.

Andra var positiva: ”Jag tycker den är vacker och glittrar fint i solen”, skrev en person i den lokala Facebook-gruppen.

ANNONS

Det fanns också de som uttryckte någon slags hatkärlek. ”Borde faktiskt sättas upp igen i en rondell, sååå ful men ändå GråboKult”, kommenterade en person.

Sökandet inleds

Buden om vad som hänt med skulpturen, var den fanns och om den skulle sättas upp igen var många. Våren 2021 tog sig LT därför an uppgiften att söka svar på frågorna.

Enligt ett tips skulle ”Dans i solglitter” finnas någonstans på Lessudden men ryktet stämde inte. Flera hjälpsamma tjänstemän på Lerums kommun deltog i sökandet och efter ett par månader visade det sig att konstverket monterats isär. Överdelen var undanstuvad i Peabs garage i Stenkullen medan fundamentet körts till återvinningsstationen.

Konstnären Lolo Funck Andersson gjorde den nya sockeln. Här sitter han i ett av sina andra konstverk.
Konstnären Lolo Funck Andersson gjorde den nya sockeln. Här sitter han i ett av sina andra konstverk. Bild: Privat

Lerums kommun hade nämligen beställt ett nytt fundament som fanns kvar hos dess tillverkare, Lolo Funck Andersson, i Trollhättan. Konstnären lät något besviken på rösten när LT kontaktade honom 2021. Han hade hoppats på att det var beställaren.

– Jag såg att det var ett Lerumsnummer och tänkte att nu är det Lerums kommun som ringer och vill ha sockeln, sa han då i en artikel.

I över ett halvår hade han väntat på att få information om måtten på infästningen. I övrigt var fundamentet klart för leverans. Lolo Funck Andersson var nöjd med sitt jobb där han haft maximal tur och hittat en perfekt anpassad stenskiva i ett stenbrott i Bohuslän. Jämfört med den gamla sockeln var den uppgraderade varianten ”lite mer hållbar och lite vackrare”, enligt Lolo.

Skulpturen sprängdes sönder

Konstnären som renoverat själva skulpturen heter Per Petersson. Han är son till den ursprungliga konstnären Lars Petersson som avled tidigt 80-tal. Per berättade uppriktigt att han inte jublade över uppdraget och förklarade att han även i Lindome renoverat en av pappans skulpturer som några vandaler försökt elda upp.

– Jag kan känna att ”jaha, var det det här jag skulle göra av mitt liv, reparera mina konstnärsföräldrars grejer”. Så det var väl lite avmätt. Samtidigt känner jag att kan jag göra en gärning och om folk vill ha kvar den tycker jag absolut att man ska lägga ner energi och pengar på det, sa han i artikeln 2021.

Konstnären Per Petersson renoverade skulpturen.
Konstnären Per Petersson renoverade skulpturen. Bild: Privat

Per berättade vidare att det inte var första gången Gråboskulpturen behövde renoveras.

– Någon hade apterat en jäkla sprängladdning på den och lyckats slita väck något. Det var väl en yttring från någon som inte tyckte om den, så den har väl haft ett renommé på nåt sätt.

Vid den senaste renoveringen var skulpturen inte lika svårt skadad som efter sprängningen, men Per slipade bort rost och gjorde den blänkande igen. Sedan gick transporten till det nämnda garaget i Stenkullen.

Protester från Gråbobor

Fastän sockeln var kvar i Trollhättan verkade det som att Gråboborna skulle få tillbaka skulpturen inom kort. Planer fanns på en nyinvigning under tidig höst 2021 men ett halvår senare hade fortfarande ingen skulptur dykt upp.

Förklaringen var att den tilltänkta placeringen på västra sidan torget väckt ilska hos vissa Gråbobor. I en artikel i januari 2022 förklarade Samhällsföreningens ordförande Ann Bäck varför.

– Att knö in den mellan parkeringen och en massa flaggstänger, det är till att skända konstverket, sa hon.

Ann Bäck, ordförande i Samhällsföreningen, och Birgitta Jacobsson utanför nya Hjällsnäshallen, där de ville placera skulpturen.
Ann Bäck, ordförande i Samhällsföreningen, och Birgitta Jacobsson utanför nya Hjällsnäshallen, där de ville placera skulpturen. Bild: Daniel Elfvelin

Istället ville hon placera skulpturen utanför entrén till nya Hjällsnäshallen.

– ”Solglitter” skulle finnas i siktlinjen när man kör in på Mjörnbo allé. Vad fint det skulle vara att ha den där i ensamt majestät, sa Ann Bäck.

”Skitsnack, säger jag”

Den numera nedlagda Medskapandegruppen, där Ann Bäck också var ordförande, kom med förslaget innan bygget av den nya hallen drog igång. Kommunen förklarade att marken inte höll för den tunga skulpturen.

– Skitsnack, säger jag. Där har stått stora arbetsbyssjor och de har arbetat med tunga maskiner. Hade de velat ha den där från början hade de kunnat göra en förstärkning, sa Ann Bäck.

Denny Johansson, projektledare för nya Hjällsnäshallen, var dock tydlig:

– Marken framför funkar inte för vi har byggt så många underjordiska ledningar och dagvattenmagasin, sa han.

Han berättade att skulpturen diskuterades i ett tidigt skede av hallprojektet, men sedan dröjde det till slutbesiktningen innan frågan dök upp igen.

– Nu finns det inte många kvadratcentimeter över att bygga på. Om de inte vill tro på oss är det inte mycket vi kan göra men de är välkomna att titta på ritningarna, sa Denny Johansson.

Skulpturen tillbaka

Ann Bäck och Samhällsföreningen fick en bundsförvant i Helena Ekenger, kultursamordnare i Lerums kommun. Hon stämde inte in i den hårda kritiken men inte heller hon ville ha skulpturen på den västra sidan av torget.

På grund av meningsskiljaktigheterna avvaktade kommunen beslut om placering i väntan på nya förändringar kring torget. 2022 och större delen av 2023 hann passera men nu har det slutligen hänt – skulpturen är tillbaka i Gråbo.

Intill korsningen Hjällsnäsvägen-Lundbyvägen har den så kallade semaforen med företagsskyltar tagits ner för att sättas upp närmare busshållplatsen. Istället välkomnar ”Dans i solglitter” besökarna vid infarten till torget.

Helena Ekenger, kultursamordnare i Lerums kommun.
Helena Ekenger, kultursamordnare i Lerums kommun. Bild: Jörgen Björme

Helena Ekenger kan därmed sätta punkt för ett ärende som tagit mycket tid i anspråk.

– Väldigt skönt, säger hon och skrattar.

– Det var en av de av olösta uppgifterna jag fick från min föregångare och givet förutsättningarna är jag jättenöjd. Det ser väldigt fint ut med den med nya sockeln och att den är nyrenoverad.

Framträdande plats

Skulpturen har fått en betydligt mer framträdande plats än den skulle fått intill flaggstängerna längs torgets västra sida och även Ann Bäck är nöjd.

– Jag är jätteglad att det blev ett sånt här avslut efter alla dessa år och hoppas att Gråboborna är det också, säger hon.

Till sist har ”Dans i solglitter” fått en framträdande plats vid infarten till torget.
Till sist har ”Dans i solglitter” fått en framträdande plats vid infarten till torget. Bild: Lerums kommun

I torsdags inspekterade Ann arbetet.

– De höll på att göra i ordning grusgångar runt om, de hade gjort en liten grusgång till busshållplatsen och de skulle sätta upp bänkar, säger hon.

Så småningom kan platsen även prydas av planteringar.

– Det finns önskemål från föreningarna i Gråbo att få hjälp från Växtrum. De gör sina projekt i Lerum men kan tydligen vara lite behjälpliga om föreningarna själva vill göra något, säger Helena Ekenger.

Tids nog väntar nyinvigning men datum är inte bestämt.

”Han var rätt cool”

Frågan är vad konstnären Lars Petersson hade tyckt om allt ståhej kring sin skapelse? Då han är död sedan cirka 40 år tillbaka är det omöjligt att få svar, men den som bäst kan svara på frågan är änkan Lillemor Andrén-Petersson.

– Han var rätt cool men jag tror att det skulle betyda mycket om han fick höra att folk ville ha tillbaka den. På den tiden var det en ganska extrem modernism som var ifrågasatt, men i dag känns det som en typ av konst som är på väg tillbaka, säger hon.

LÄS MER:Operasångerskan går i anmoderns fotspår – på Nääs slott

LÄS MER:Gerd Riccius samlar sina krönikor i ”Axplock och guldkorn”

LÄS MER:Misstanken: Skickade penisbild till 10-åring – man åtalas

ANNONS