Politikerna vill skrota Lerums slogan: ”Andas dåligt självförtroende”

Det står sedan tidigare klart att toppolitikerna vill göra sig av med Lerums logotyp – väven. Nu meddelar de att även kommunens slogan, ”mer än du tror”, ska skrotas.
– Jag tycker bara att den andas dåligt självförtroende, säger Viktor Lundblad (M).

ANNONS
|

Det var under kommunstyrelsens möte förra veckan som toppolitikerna i Lerums kommun beslutade att skrota kommunens logotyp och slagorden ”mer än du tror”, något som varit på tal sedan förra månaden.

– Jag tycker bara den andas dåligt självförtroende. Jag gillar Lerums kommun och jag tycker att vi ska utstråla självförtroende. Den visar lite att vi tror att andra tror att det inte finns så mycket i kommunen, säger Viktor Lundblad (M), kommunstyrelsens ordförande.

Det finns en viss politisk samsyn på väven och kommunens slagord. Sverigedemokraterna har sedan tidigare lagt en motion i kommunfullmäktige om att återinföra Lerums kommunvapen som logotyp – något som nu den politiska majoriteten, bestående av M och S, stämmer in i.

ANNONS

– Det är någonting som har vuxit fram. Vi vill ha något som andas självförtroende. Det kanske blir så att vi inte ska ha någon slogan överhuvudtaget, utan bara byta logotyp. Det får vi se, säger Renée Bengtsson, S-ledare i Lerums kommun.

Väven broderad på arbetskläder

LT har tidigare berättat om majoritetens ko-vändning om logotypen. I fjol kämpade kommunen för att få behålla väven på trafikskyltar runtom i kommunen, men gick bet mot Trafikverket. Nu vill alltså den politiska majoriteten återinföra den anrika oxen som logotyp helt och fullt.

”Ett svek mot dem som behöver kommunens stöd mest.”

Det innebär att oxen sannolikt kommer att synas på byggnader, skyltar, bilar och arbetskläder framöver. Något som emellertid inte är helt gratis att genomföra.

– Det kommer att kosta mellan tre och fem miljoner kronor, men då räknar man inte med klädbytet, säger Viktor Lundblad.

Renée Bengtsson berättar att det är krångligt med just arbetskläderna, eftersom väven har broderats in i vissa kläder. Om kommunen ämnar slänga dugliga arbetskläder och beställa in nya, enbart för loggans skull, är oklart.

– Men arbetskläder ska ändå bytas efter ett antal år, säger Renée Bengtsson.

Kommunens bilar har klistermärken som är enklare och billigare att byta, menar hon.

Viktor Lundblad vill i efterhand förtydliga att det löpande slitaget på kommunens arbetskläder vanligtvis kostar omkring 1,2 miljoner kronor varje år. Att beställa in nya kläder med den nya loggan kommer inte att öka de kostnaderna, menar han.

Byte av logotyp får skarp kritik

Den politiska majoritetens vilja att göra om sin kommuns ansikte till den gamla oxen har mötts av glädje på sociala medier – men också skarp kritik från vissa andra, som menar att det är vanskligt att lägga pengar på fåfänga, i tider av ekonomiska trångmål.

”Det är inte bara ett slöseri med skattepengar, det är också ett svek mot dem som behöver kommunens stöd mest. Varför ska vi byta bort fungerande kaffekoppar, pennor, kläder och segel bara för att de har fel logotyp? Varför ska vi betala för ett snabbt byte som inte ger någon nytta för kommunens verksamheter?”, skrev Kristdemokraterna i en insändare.

Nu när beslutet fattats i kommunstyrelsen ska tjänstepersoner inom kommunen utreda frågan närmare. I slutet på maj ska frågan upp i kommunfullmäktige, där den möter sitt slutliga besked.

När hoppas ni att bytet av logga och slogan ska bli verklighet?

– Så snart som det är möjligt. Det finns ingen tidshorisont överhuvudtaget, svarar Renée Bengtsson.

Kan ni säga om det kan ske i år eller nästa år?

– När det är möjligt att börja.

Har ni några förslag på vad kommunens nya slogan kan bli?

– Nej. Och som sagt, det är inte säkert att vi kommer att ha någon framöver. Det får vi se längre fram.

Så har andra kommuner valt att marknadsföra sig

Grums: ”Så mycket mer än du tror”

Borlänge: ”Trevligt folk”

Degerfors: ”Mer än stål och fotboll”

Gislaved: ”Kommunen på G”

Härryda: ”Härryda – Här vågar vi!”

Borås: ”Borås – of course” (inofficiell slogan)

Ale: ”Lätt att leva”

Partille: ”Mitt i det goda livet”

Markaryd: ”Här lever vi längst i Sverige!”

Fagersta: ”Här får du livstid”

Trosa: ”Världens ände”

Vilhelmina (tidigare slogan): ”Vild och vacker”

Kristianstad: ”Spirit of food”

Lekeberg: ”Lika roligt som det låter”

Kristinehamn: ”Picasso valde Kristinehamn, välkommen du också”

Österåker: ”Mer än bara en anstalt”

Skurup: ”When in Europe – Don't miss Skurup”

Säter: ”Jag är tokig i Säter”

Vingåker: ”En promille kan inte ha fel”

Karlstad: ”Där solen alltid skiner”

Södertälje: ”Södertälyeah”

Åmål: ”Alltid något, sa han som fick se Åmål” / ” Åmål vid Vänern”

LÄS MER:Politiska majoriteten vill slopa gamla loggan – och återinföra kommunvapnet överallt

LÄS MER:Politiker i Lerum skulle lämna över protestlista – Västtrafik dök inte upp

LÄS MER:Förfallet hus vid Häcksjön i Lerum irriterar – kommunen startar ärende

ANNONS